Dormi prost? Practica aceste sporturi pentru a te odihni mai bine

- Advertisement -spot_imgspot_img
- Advertisement -spot_imgspot_img

Exercitiile fizice sunt adesea asociate pozitiv cu un somn bun pe timpul noptii, dar daca sunt facute in anumite momente ale zilei sau cu putin timp inainte de culcare, poate modifica si modul in care dormim. Cu toate acestea, in ciuda anilor de studiu, exista inca multe lucruri care nu se cunosc despre relatia dintre cei doi.

Acum, o noua meta-analiza realizata de cercetatori a evaluat datele din 15 studii publicate pentru a vedea cum o singura perioada de exercitii fizice intense afecteaza adultii sanatosi tineri si de varsta mijlocie in cateva ore. inainte de culcare. Si, desi nu exista doua corpuri identice, cercetatorii au descoperit ca combinatia de factori ar interactiona pentru a imbunatati sau a modula efectele exercitiilor fizice asupra somnului.

„Cand am analizat literatura despre aceasta lucrare, am constatat ca au existat o multime de rezultate mixte ”, explica un neuropsiholog cognitiv si cercetator. „Unele depindeau de momentul in care a fost efectuat exercitiul, altii de nivelul de fitness al participantilor la studiu sau chiar tipul de exercitiu.

Cercetator postdoctoral in Laboratorul de somn, cognitie si neuroimagini si autor principal al studiului, explica ca scopul lor principal a fost sa evalueze daca exercitiile de mare intensitate au afectat somnul ulterior si sa vada ce factori l-ar putea influenta.

Cercetatorii au combinat datele din cele 15 studii si au efectuat o analiza statistica care a examinat variabile precum momentul in care a avut loc exercitiul – dupa-amiaza devreme sau tarziu – si orele care au trecut intre incetarea exercitiului si ora de culcare – mai putin de doua ore. , aproximativ doua ore si intre doua si patru ore. Alte variabile au inclus nivelul de fitness al participantilor (sedentar sau activ fizic), intensitatea pragului si durata exercitiului. Ei au analizat, de asemenea, modul in care anumite tipuri de exercitii au influentat somnul.

„In ansamblu, analiza noastra a aratat ca atunci cand exercitiul s-a incheiat cu doua ore inainte de culcare, au existat beneficii pentru a dormi , inclusiv promovarea debutului somnului si cresterea duratei somnului”, a spus el, cand exercitiul se termina cu mai putin de doua ore inainte de culcare, somnul a fost afectat negativ. a durat mai mult pentru a adormi si durata somnului a scazut.”

O analiza ulterioara a aratat ca exercitiile de mare intensitate efectuate seara devreme au favorizat debutul somnului si a imbunatatit durata somnului , in special atunci cand au fost efectuate de subiecti sedentari, la fel ca si exercitiile de mare intensitate efectuate intre 30 si 60 de minute. Exercitiile de ciclism au beneficiat cel mai mult participantii in ceea ce priveste debutul si adancimea somnului. Cu toate acestea, exercitiile de mare intensitate, indiferent de timp, au contribuit la o scadere usoara a somnului cu miscarea rapida a ochilor (REM), faza de somn asociata cel mai adesea cu experientele de vis.

Studiile sugereaza ca scaderea somnului REM poate afecta negativ sarcinile cognitive daca informatia este complexa si stimuleaza emotional, dar nu si daca informatia este usoara sau neutra.

„Pe baza analizei noastre, pentru adultii sanatosi tineri si de varsta mijlocie, fara antecedente de tulburari de somn, exercitiile de seara ar trebui facute seara devreme , daca este posibil”, conchide el. „Persoanele fizice ar trebui, de asemenea, sa mentina un program de exercitii consecvent, deoarece exercitiile fizice in diferite momente ale noptii ar putea cauza tulburari de somn”, adauga el, exercitiile de mare intensitate efectuate dupa-amiaza tarziu pot provoca tulburari de somn la oamenii dimineata.

„Si, in sfarsit, ar trebui sa fie implementate si strategii de igiena a somnului , cum ar fi dusul intre sfarsitul exercitiului si ora de culcare si evitarea meselor copioase sau a bea multa apa inainte de culcare”, recomanda el.

- Advertisement -spot_imgspot_img
Latest news
- Advertisement -spot_img
Related news
- Advertisement -spot_img